Tankar…

Har tänkt lite….mitt sätt att koppla bort nervositet är att hitta det positiva i det jag gör. Det finns mycket som är positivt men man har en förmåga att se allt annat än det. Ibland ställer jag mig frågan varför gör jag detta och framförallt när jag blir så jäkla nervös att man känner sig illamående…ja det har väl hänt någon gång :) Min nervositet var tydlig förra veckan, jag var inte riktigt mig själv och insåg då att huvudet inte har hängt med i tempot av tävlingar. Jag blev inte heller mindre nervös när jag tyckte jag “misslyckades” på landskampen….vilket i efterhand hade sina förklaringar. Men för att nå toppen ska man våga “misslyckas” på vägen!

Istället för att tänka negativt och gå med en orolighet i kroppen skrev jag ner för mig själv vad som gav mig glädje med träningen och kom fram till detta:

Jag räknade ut att det har varit 6,5 månad med enbart alternativ träning (dvs ingen löpning alls) + 4 månader med övervägande alternativ träning de senaste 2 åren. Det vill säga om vi backar bandet till IEM 2011 så har 10,5/24 månader innehållit övervägande alternativ träning. När jag tänker på detta inser jag att jag är stark, envis och en fighter som nu är tillbaka, som nu haft min första hela säsong 2 år senare.
Det som motiverat mig att slita/envisas med rehab/crosstrain/cykel/rodd/våtväst, you name it, har varit att få komma tillbaka till stunder såsom: SM, galor på hemmaplan/utomlands och att utmana sin kropp för att maximalt prestera – för att tillslut kapa ett personbästa :)

Tänker jag på det här så är jag inte vilsen längre, utan då vet jag exakt varför jag står där på startlinjen på EM i Göteborg, fredagen den 1 mars 2013. Det största fans jag kan ha när jag tävlar är MIG själv, men det betyder inte att ni andra som tror på mig inte hjälper något, tro mig det gör ni :) Vad jag säger är att den mentala styrkan har stor betydelse för vad och hur man presterar.

1 Comment

  1. Klart vi kollar in dig i morgon, hoppas TV4 visar ditt lopp 19.21!

    Reply

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>