Sommarträning

20130630-012310.jpg

Vilket tävlingsschema jag hade hela juni, så KUL men samtidigt en ovan påfrestning mentalt och fysiskt. Det började segt, i andras ögon kanske det var en ok start med 4:19 men för mig var det frustrerande. I och med 4:16 inomhus hade jag hopp om att starta där jag slutade och sen tugga mig neråt mot VM-kvaltider.
I bakhuvudet var VM målet, men efter 2 dåliga lopp så bestämde jag mig för att släppa den tanken och fokusera på att ha en skadefri säsong. Njuta av atmosfären att vara på stora tävlingar, att kunna sätta på mig spikskorna och låta säsongen lägga grunden för 2014.

När jag hade skrivit ner dessa tankar svart på vitt så hade nytt mod att gå in på banan. Jag njöt av själva tävlingsmomentet och såg loppen som en uppbyggnad för kommande år. Med andra ord så blev jag lite mer avslappnad vilket behövdes.
Under helgen i Dublin (lagEM) så fick jag också sagt till mig “njut av att du är tillbaka. Ta tillfället i akt av att du står på startlinjen med landslagskläderna och le när du står där”.
Jag log och jag gjorde ett bra taktiskt lopp, tiden är inte intressant utan poängen till laget.

Efter Dublin satte jag och min tränar upp att jag skulle ha en bra form på loppet i Heusden 3v senare. Detta innebar lite mer träning och ett lopp i Trondheim.
Träningen gick bra. Blev lite mer specifik träning, snabba intervaller, precis det jag jag saknar – tåla mjölksyra. Fick även testa mina gränser när jag gick ut på 60″ på första 400m i Tromdheim, vilket tydligt var på lite för snabbt! Jag blev rejält trött på upploppet. Hem och träna tänkte jag då!

Kom hem och kände att jag behövde lite tröskelträning för att inte bara köra syra. Blev ett bra pass!

MEN….där kom bakslaget..fick ont i foten. Valde att avvakta löpning i 5 dagar för att sedan testa. Tyvärr fortfarande ont så jag bestämde att jag ger det 2 veckor. När det totalt hade gått 3 veckor testade jag löpning 15min. Blev inte värre och nästa steg blev till att se om det gick att springa 2 dagar senare. Positivt! Det gick :)

Så in på 4:e veckan blev det till att testa snabbare intervaller. Att hatta fram och tillbaka en sommar till finns inte på världskartan. Jag har gjort det två somrar nu. Så antingen håller det eller så gör det inte det. Målet är att bygga upp snabbheten och ta mig till SM sista helgen i augusti. Jag är glad att det (peppar peppar!!) har gått två veckor nu då jag kunnat köra två tuffare intervallpass/v + ett distans/fartlekpass. Övrig träning är dock på cykel/i poolen. Så lite hattande är det men jag kan springa tuffare intervaller än förra året vilket gör att jag ger det en chans!

Tummen upp!

20130809-103845.jpg

4 Comments

  1. Snyggt sprunget på Finnkampen! Grattis grattis!!!

    Reply
    • Tack så mycket! Superkul!

      Reply
  2. Grattis till en härlig insats i Finnkampen!
    Nu är Du tillbaka!

    Reply
    • Sent svar bättre än inget svar….Tack så mycket!!!

      Reply

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>