Vad har stått på programmet senaste tiden?

Vad har stått på programmet senaste tiden?

En vanlig vecka består av både löpning, styrka och vattenlöpning för min del. Med tiden har jag lärt mig att min kropp inte klarar alla kilometrar på fötter och då är det bra att köra alternativ träning ex. våtväst. När jag varit skadad blir det en hel del rodd, cykel och crosstrain men nu när min kropp (peppar peppar…) velat vara med i leken kör jag först och främst vattenlöpning – ingen belastning och dessutom känns det som om kroppen blir lite mjukare i vatten.

När vinterträningen började övergå till vårträning började vi (jag & min coach) dra ner på mängden, en justering från tidigare år för att inte fresta på den “gamla” kroppen för mycket, få återhämtning. Upplägget har inriktats mot att vara fräsch när jag ska köra kvalité , med för mycket mängd blir jag seg, alla är vi olika men så fungerar min kropp. Jag har några år på nacken med uthållighet även om jag kanske inte kunnat köra allt på fötter, däremot har jag inte kunnat köra tuffa/hårda härliga mjölksyra-intervaller under längre perioder eftersom jag varit skadad…:(
Dels får man det på träningspassen men inget slår tävlingar! Självklart har jag fått mjölksyra men den där riktiga tävlings-syran har vi försökt eftersträva nu med all-in på kortare intervaller, faktiskt lite mer 400-800m betonat.

Snacka om att jag jobbar att bli vän med mjölksyran just nu! Jag vet inte…men syran på korta (150-300m)intervaller är annorlunda mot syran jag drar på mig vid längre intervaller…den gör mer ont när jag springer kort.

Jag tycker jag fick detta bekräftat av en kille som mådde apdåligt efter helgens 800m-stafett. Den här killen springer egentligen längre, enstaka 1500m lopp men oftast 5000m. När han kom i mål på 800m mådde han mycket dåligt och sa att det gjorde ont i kroppen…”det kallas mjölksyra” sa hans lagkamrat och killen på marken sa “just därför avskyr jag 800m”. 

Jag är redo på att må apdåligt för jag har gjort det efter några pass. Något sker i alla fall i kroppen för jag lyckas springa lite snabbare på passen som har samma upplägg och jag återhämtar mig bättre till dagen därpå. Kan bara tänka positivt att jag har mer i bagaget inför denna säsong än förra årets säsong. 2013 hade jag 2 år av skador, så det kan ju bara bli bättre, eller :) Gäller att huvudet är med också, då ska jag nog kunna koppla på pannbenet och kill the track!

Har följer härliga bilder från ett pass med 600m-300m-400m.

1 Comment

  1. Gratulerar till SM-guld och silver.
    Gläder mig att du lyckades i SM /Sten-Sture

    Reply

Leave a Reply to Sten-Sture Tersmeden Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>