En vecka med nackspärr

Oj vad det har dröjt sedan jag skrev senast. Så kan det bli ibland, men det ska inte bli någon vana. Däremot ska det bli en vana att pendla till Karolinska i Huddinge, fast inte varje dag. Skulle jag pendla dit varje dag kommer jag förlora mycket tid på resan fram och tillbaka. Istället tänker jag försöka jobba två längre pass och ett lite kortare. Jag har redan börjat med min strategi, och känner med gott samvete att jag kan ha onsdag “Huddingefritt”. Lyckligtvis har jag förstående arbetsgivare som tycker det är okej att lägga upp det så.

Förra veckan blev det totalt 100km löpning och nackspärr! I mina 100km inkluderas 2 pass wetvest. Jag brukar räkna in dessa pass i den totalta mängden. Kör jag 50min wetvest så motsvarar det 10km. Skulle jag sitta på cykel är det 60-70min som gäller för att kunna skriva in 10km. Sen hade jag 2 pass med tröskelträning 1) 6x4min med 60″ joggvila där snittfarten var 3.45min/km, 2) 25min snabbdistans, snittfart på 3.50min/km. Jag körde dessutom ett pass med motståndslöpning. Jag springer med en släde efter mig på 5kg.

Denna vecka ser nästan likadan ut, fast med intervaller på bana. På torsdag är det 15x300m, som jag troligtvis kör på bana även fast jag skulle vilja köra dem ute på stig. Skulle kunna köra dem på asfalt, men det är redan tillräckligt av det. Tror nog att så fort snön smält på stigen i närheten av Lidingövallen så kommer jag hålla till där. Sträckan är inte det viktigaste i detta skede, utan det är mer att jobba med flåset. När farten blir tuffare kommer jag springa på banan för att ha kolla på både sträcka och tid.

Som jag skrev tidigare så hade jag nackspärr förra veckan…jag ska inte skriva hade, för jag har det fortfarande! Jag kan inte vrida huvudet åt vänster och det medför att jag måste vända hela kroppen när någon frågar mig något som står till vänster om mig. Hoppas det släpper snart, för det börjar bli irriterande och jag tror inte det är bra att gå med detta alltför länge. Får se om Linda (massör&naprapat) kan hjälpa mig i morgon. Godnatt

2 Comments

  1. Krya på nacken

    Reply
    • Den känns bättre nu. Jag fick massage igår och det sitter bara i musklerna nu.

      Reply

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>